
Sto let je z hlediska člověka poměrně dlouhé období, takže je přirozené, že stoletý oslavenec si zaslouží úctu a připomenutí jeho významných životních milníků. Tak to bylo i na naší škole s oslavou 100 let od vzniku samostatné Československé republiky. Jak ale děti zaujmout v současné době s pojmy vlast, národní hrdost, vztah ke kulturním hodnotám? Znají vůbec své nejbližší okolí a cítí sounáležitost s tradicemi Valašska? Znají našeho nejbližšího souseda Slovensko? Zkusili jsme to hrou.
Ve čtvrtek 25. října byly děti rozděleny do 22 skupin napříč celou školou, takže v každé skupince byli jak prvňáci, tak i deváťáci. Taky všichni dopředu věděli, že mají přijít v tričkách nebo mikinách v národních barvách. Po rozdělení do skupin následovalo focení živé vlajky na hřišti za školou. Vlajka byla opravdu živá a všichni zaslouží uznání, že se nezalekli počasí (mrholení a zima). Po focení jsme se vrátili do svých skupin, pár prvňáčků se zaběhlo, ale všichni se za chvíli našli. Pak začalo putování školou.
Na děti čekalo 22 úkolů. Poznávaly valašský kroj a jeho části, ochutnávaly valašská jídla (frgál, pučálku, škvarkovou pomazánku, bryndzu, kvasový chleba, kysané zelí…). Učily se česká, valašská a slovenská slova se stejným významem, skládaly státní znak. Snažily se nakreslit mapu ČR, poznávaly osobnosti naší historie, kultury, vědy a sportu, seřazovaly historické události, poznávaly památky UNESCO v ČR, živočichy a rostliny žijící v CHKO Beskydy, seznámily se se slovenskými památkami. Ve školní knihovně hledaly knihy, z jejichž začátečních písmen skládaly název Česká republika, porovnávaly ceny potravin a věcí za první republiky a dnes, poznávaly staré nástroje, seznámily se s územím naší země v různých historických obdobích, skládaly správná slova národní hymny, kterou si i zazpívaly. Pro obveselení se děti mohly vyfotit ve valašském fotokoutku, k tomu mohly poskládat valašskou stavbu a určit, které stavby k čemu sloužily, nebo se snažily zapamatovat si za jednu minutu co nejvíc předmětů. Stanovišť bylo mnoho, některé skupiny ani všechny nestihly. Naprostá většina dětí se při této netradiční výuce velmi bavila, seznámili se navzájem žáci z různých tříd, starší se vzorně starali o mladší a celý den proběhl v přátelské atmosféře. I když měli někteří pocit, že se vlastně neučili, tak přiznali, že se toho dozvěděli a naučili docela dost.
Mgr. Libuše Pokorná, ZŠ Videčská Rožnov p. R.