Blog

BLOG: Zalepit duši – Duševní hygiena

Milí čtenáři, tento díl rubriky Zalepit duši bude věnován tématu duševní hygieny. Mám za to, že v dnešní době neomezených možností a příležitostí se nejen v oblasti práce zvyšují požadavky na výkon a to především v rovině mentální. Správné úsudky, efektivní řešení, originální nápady, umění time managementu. Žijeme ponořeni ve světě neustálé činnosti. To dokáže jednomu pěkně zamotat hlavu i bez duševního onemocnění. Duševní hygiena by proto měla být naší každodenní rutinou. Existuje spousta iniciativ, které se věnují tomuto tématu. Inspirací a zdrojem následujících řádků je webový portál neziskové organizace Nevypusť duši. Pojďme se tedy společně podívat na 7 zásad duševní hygieny, sami pak můžete posoudit, nakolik se o svou duši staráte.

  1. Pamatuj na svou pohodu – dostatek spánku, vyvážená strava, čerstvý vzduch. Je důležité vnímat naše tělo holisticky, celostně. Fyzické zdraví ovlivňuje to psychické a naopak. A nyní přišel správný čas na řečnickou otázku. Nejsou zrovna spánek a jídlo záležitosti, které v kontextu každodenního presu dostávají tak trochu „na frak“?
  2. Pohybuj se – fyzická aktivita je ideální způsob, jak ze sebe dostat nahromaděné napětí a stres. Důležité je zvolit aktivitu, která nás baví. Nemusíme zrovna trhat rekordy ve fitku, každý pohyb navíc se počítá.
  3. Udělej si čas na své myšlenky a pocity – pamatujme na to, že informační technologie jsou dobrým sluhou, ale zlým pánem. Zkusme proto každý den být nějakou dobu bez počítače, telefonu či televize. Uvidíte, Vaše hlava Vám poděkuje.
  4. Buď součástí skupiny – lidé, kterými se obklopujeme, ovlivňují naši duševní pohodu. Kvalitní vztahy nám přinášejí prostor pro sdílení, ať už radostí či strastí. Pozor však na vztahy, ve kterých Vám není dobře, je důležité umět je rozpoznat a adekvátně reagovat, ať už vymezením své osobní hranice či opuštěním vztahu.
  5. Měj realistická očekávání od svých nálad – všichni míváme špatnou náladu, nezvládáme být stále pozitivní. Pokud ale špatná nálada přetrvává několik týdnů v kuse je zapotřebí vyhledat pomoc. V tomto ohledu se můžete obrátit také na Iskérku, kde Vám rádi pomůžeme zorientovat se a najít možná řešení.
  6. Nastav si dosažitelné cíle – nenechme se zahltit. Námi zvolené cíle by nás měly především motivovat. Pokud máme před sebou velký cíl, je dobré umět si ho rozdělit na více menších cílů a plnit je postupně.
  7. Buď na sebe hodný – pokud jsme v těžké situaci, zkusme se zhluboka nadechnout a promluvme k sobě tak, jako bychom mluvili k dobrému příteli.    

Iskérka

více

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button