Nová kulturní koncepce je po mnoha letech příprav v Rožnově hotova a čeká na své představení zastupitelům i veřejnosti.
Podle místostarostky Kristýny Kosové (Zdravý Rožnov) se jedná o změny evoluční. „Skupina odborníků na tomto klíčovém dokumentu pracovala opravdu velmi dlouho. Cílem bylo najít naši specifickou identitu. Ačkoliv my sami nejsme velkoměstem, tak nabídka kulturních akcí je u nás velká, a to nejen díky Valašskému muzeu v přírodě, ale i díky skvěle pracujícím spolkům či sdružením, ZUŠce, knihovně, městské kulturní agentuře, soukromým galeriím a mnoha dalším aktérům, kteří pravidelně připravují nebývale bohatou kulturně-společenskou nabídku nejen pro obyvatele celého regionu Rožnovsko, ale i pro turisty a další návštěvníky města,“ sdělila místostarostka Rožnova Kristýna Kosová (Zdravý Rožnov) a pokračovala: „Z nové kulturní strategie nám vzešly také úkoly, které je třeba řešit. Tím hlavním je vytvoření konceptu Dnů města Rožnova a zlepšení nabídky kultury pro školská zařízení. Cíleně budeme také chtít více prosazovat folklor přímo v ulicích, tak aby nebyl soustředěn jen do Valašského muzea v přírodě, jak tomu většinou doposud bylo. Hlavní centrum kulturního mimoskanzenového dění by mělo vzniknout v oblasti spojující Brillovku, 3. Etáž, knihovnu a kino.“ (r)
******** K tématu ********
Otázka pro vedoucího oddělení kultury a cestovního ruchu MěÚ Martina Beníčka. Co nám nová kulturní strategie přinese a jaké jsou podle ní slabé a silné stránky kulturní scény v Rožnově?
„Kulturní strategie města Rožnov pod Radhoštěm (kulturní strategie) je dokument popisující řešení rozvojových aktivit města v oblasti kultury a v dalších oblastech, do kterých širší pojetí kultury – nejen jako umění spadá. Je společnou platformou pro dohodu a spolupráci klíčových hráčů ve městě. Cílem je jasné definování vize budoucího rozvoje kultury, umění a kulturně komunitního života Rožnova do roku 2030. Jako každý koncepční dokument se skládá ze tří částí. První je analýza stávajícího stavu, která nám říká, že ve městě absentuje dostatečná infrastruktura pro náročnější kulturní produkce i pravidelnou činnost včetně zázemí; nedostatečně reflektujeme aktuální tendence a nové trendy v kultuře, její zprostředkování a rozvíjení; potřebujeme precizovat pravidla pro podporu a rozvoj jednotlivých kulturních sfér a mít aktivní komunikační platformu s důležitými hráči. Na druhou stranu máme ve městě partnera mimořádného významu (NMVP); připravené projekty krok od realizace; kulturní projekty intenzivně podporuje soukromý sektor a nabídka je pestrá a rozmanitá pro různé příjemce.
V návrhové části jsme dokument koncipovali jako rozvojový pro tři oblasti se snahou: budovat atraktivní městskou identitu pro obyvatele i návštěvníky; chceme lépe uspokojovat poptávku obyvatel a návštěvníků po kulturní nabídce a podpořit vlastní iniciativu na poli kultury a vybudovat a zpřístupnit prostory pro kulturní a komunitní život odpovídající potřebám obyvatel ve 21. století. Každá oblast se dále rozpadá do celkem sedmi opatření a následně dále do 16 aktivit (projektů), z nichž některé jsou již implementovány do akčního plánu města = finančně kryty. Tyto aktivity se týkají možného rozvoje dostupné infrastruktury (budova čp. 1000 na ulici 1. máje, Společenský dům); rozvíjení vztahů s etablovanými umělci, architekty a designéry v konceptu dočasných či trvalých městských intervencí; získání know-how (inovativní a progresivní způsoby kooperace) u měst, která jsou v podobné situaci a sídlí v nich významná kulturní instituce; aktivně rozvíjet či moderovat vznikající ‚kulturní clustr‘ na ulici Bezručova; spolupracovat na rozvoji nabídky a aktivní participaci mladé generace; podporovat komunitní činnost (rozvíjet dobrovolnictví i mezigenerační vztahy pomocí kultury); zajistit stabilitu financování sektoru a jiné.
Naší ambicí je vytvořit z Rožnova pod Radhoštěm město, které se výrazně zapíše do kulturní mapy České republiky a stane se inspirativním fenoménem.“