Za dva měsíce provozu projelo kolem radarů v Rožnově téměř půl milionů motorových vozidel. S dodržováním povolené 50 na území obce si nedělalo hlavu bezmála 5 tisíc řidičů.
Rekord zatím drží motorkář, kterému v blízkosti školky na Horních Pasekách rychloměr naměřil třetí zářijovou sobotu krátce před polednem 131 km/h. U osobních vozidel byla nejvyšší rychlost zaznamenána 129 km/h, a to opět v úseku na Horních Pasekách, mezi náklaďáky pak drží prim šofér, který uháněl po Meziříčské ulici rychlostí 87 km/h a řidič autobusu s 83 km/h na tachometru při průjezdu okolo restaurace U Janoštíka. „Ve městě máme tři pevná měřící místa – na Horních Pasekách, Meziříčské ulici a na Kramolišově. Radar ale máme jen jeden, a v nepravidelných intervalech ho přesouváme mezi jednotlivými body. Nejde nám tedy o to, abychom vybrali co nejvíce na pokutách, jak si mnoho lidí stále myslí a myslet bude, ale o to, aby ti co sedí za volantem dodržovali předpisy. Chceme po nich hodně? Chceme po nich něco nesplnitelného? Rozhodně ne… Radary jsou určeny pro vymáhání práva garantujícího každému z nás vyšší bezpečnost silničního provozu,“ sdělil ředitel městské policie Aleš Pilař a pokračoval: „Pokud někdo v budoucnu vymyslí jiný způsob, jak přinutit šoféry, aby dodržovali padesátku v obci, pak radary nebudou třeba. Část veřejnosti bohužel stále vnímá vymahatelnost práva na bezpečnost silničního provozu negativně. Jejich postoj se většinou změní teprve až v okamžiku, když někdo z jejich blízkých či známých skončí s těžkým zraněním v dlouhodobé pracovní neschopnosti nebo zemře, a to jen kvůli hazardérovi za volantem, jenž si spletl silnici se závodní dráhou. Vždyť překročení rychlosti je nejčastější příčinou kolizí s fatálními následky. A tomuto problému město přeci nemohlo nečinně přihlížet. Za rok 2018 drží ORP (Obec s rozšířenou pravomocí-pozn. red.) Rožnov rekord v počtu úmrtí v silničním provozu v rámci Zlínského kraje. Přitom v celém kraji došlo za předchozí tři roky k poklesu úmrtí při nehodách. U nás je zatím brzy na zhodnocení statistik, protože radary máme od srpna, ale například v sousedním Valašském Meziříčí za rok provozu registrují na některých měřených úsecích až 80procentní pokles překračování povolené rychlosti.“
Měřit chce i Zubří a Bečvy
Z dosavadního měření vyplývá, že k ignorování povolené padesátky dochází nejvíce na Horních Pasekách. „Zde řidiči porušují rychlostní předpisy v průběhu celého dne. Na Meziříčské ulici je více hříšníků přistiženo v nočních hodinách, kdy na semaforech bliká pouze oranžové světlo. O něco klidnější je zatím situace na Kramolišově. Do budoucna město uvažuje o dalších místech, kde by byly rozmístěny stacionární měřící stanice. Ve hře je výpadovka na Tylovice-Hážovice, silnice na Bečvy, nábřeží Dukelských hrdinů či místní část Hradišťko. Počítám s tím, že se budou opět ozývat křiklouni, kterým se dohled nad dodržováním rychlosti nelíbí. Na druhou stranu nás těší, že začíná přibývat ohlasů občanů, kteří si pochvalují zklidnění dopravy v místech, kde jsou měřící stanoviště umístěna. Kromě toho se nám ozývají okolní obce, konkrétně Zubří, Dolní a Prostřední Bečva. I ony projevují zájem o zřízení stacionárních radarů,“ dodal na závěr Pilař.